Recensie flamencoconcert Morel – Jeroen Timmermans

Zondagmiddag 16:00, Mariënburgkapel. Buiten miezert het, binnen staat Nederlands beste flamencogitarist al warm te spelen. De Waterdrager, zo heet de nieuwste voorstelling van Eric Vaarzon Morel. Nooit eerder ging ik naar een flamencoconcert, het kaartje was een cadeautje. Niets te verliezen om uiteindelijk alles te winnen…

Want wat was het een prachtige middag. Morel combineerde zijn prachtige nummers met persoonlijke verhalen over zijn muzikale avonturen in Spanje. In de jaren ’80 vertrok hij met zijn gitaar naar Madrid om daar de flamenco te leren. Ruim 35 jaar ervaring later weet hij het publiek met elk nummer enorm te boeien en te ontroeren. Naast een vaardig muzikant toont hij zich een bekwaam verhalenverteller. Na een uur tokkelen voor gevorderden snelt iedereen naar de LUX om een drankje te halen. Na de pauze speelt Morel nog vijf nummers, wederom afgewisseld met interessante, soms zeer grappige anekdotes en geschiedenislessen over de flamenco en Spanje. Om 18:30 klinkt het laatste applaus en praat iedereen vol enthousiasme na over de middag. De ongeveer 100 aanwezigen waren getuige van een indrukwekkend optreden op een fraai belichte, intieme locatie. Het Spaansgetinte optreden is me ontzettend goed bevallen, die €17,50 had ik ook prima uit eigen zak willen betalen. En dat voor een student Frans. Gaat dat zien!

Kijk op de site van Morel voor informatie over de tour.

Geschreven door: Jeroen Timmermans